Achtergrondinformatie over woonkostentoeslag

Als iemand woonkostentoeslag krijgt (van de gemeente Tilburg of regio Leystromen) krijgen ze daar automatisch urgentie mee. Deze aanvragen hoeven niet door de Urgentie Commissie beoordeeld te worden. In de gemeente Tilburg is het de afdeling Bijzondere Bijstand die de woonkostentoeslag toekend.

Hieronder wat achtergrondinformatie wanneer je iemand kunt adviseren om wel of geen woonkostentoeslag aan te vragen bij de gemeente;

  • Bijna alle gemeentes werken hier mee, maar ieder heeft een eigen werkwijze. Bijvoorbeeld in de regio Casade kun je wel woonkostentoeslag krijgen, maar geen urgentie.
  • Mensen mogen het zelf aanvragen. Maar in de praktijk zijn het vaak instanties (schuldhulpverlening, maatschappelijk werk) die de aanvraag doen.
  • Het is een digitaal of telefonisch proces: aanvragers moeten zelf het dossier compleet maken en aantonen dat ze aan de criteria voldoen. Als er kinderen bij betrokken zijn, wordt er altijd een extra check gedaan, als het besluit afwijzen is. Dat is beleid van de gemeente.
  • Om voor woonkostentoeslag in aanmerking te komen moet je inkomen maximaal bijstandsniveau zijn.
  • Er mag geen sprake zijn van een verwijtbaar of strafbaar feit waardoor je in de financiĆ«le problemen bent gekomen.
  • Het wordt voor maximaal 6 maanden afgegeven. Bij hoge uitzondering kan er met 6 maanden worden verlengd.
  • Als iemand urgentie heeft gekregen, gaan ze op huisbezoek en kan er een aanvraag worden gedaan voor bijzondere bijstand in verband met de verhuizing.

Via e-mail je vraag stellen

Woning in Zicht is een digitaal loket. Voor vragen omtrent je inschrijving helpen we je graag via e-mail. Vul het contactformulier in als je een vraag hebt. 

Wij streven ernaar op werkdagen binnen 24 uur te reageren. 

 

Telefonisch of persoonlijk jouw vraag stellen

Wil je graag iemand (telefonisch) spreken? Dan kun je contact opnemen met een van de deelnemende corporaties: contactgegevens van de corporaties